December 15, 2012

Pemergian Allahyarham Sainal Abidin

Tahlil malam ke-7 telah selesai.. Begitu jugalah dengan rohnya yang telah keluar dari rumah setelah genap 7 hari.. Tak hairanlah kalau aku katakan rohnya ada mencium mak nyah & mama pada malam terakhir rohnya berada di rumah.

Takut?? Ya memang takut.. bohonglah kalau aku katakan yang ada masanya kami tidak takut, itu sifat lumrah biasa setiap manusia.. Rindu, sayang & sedih... tapi semua tu takkan mengambil masa yang cepat untuk pulihkan hati kami semua..

Kehilangan arwah bagaikan kehilangan sesuatu yang berharga & tiada nilai ganti.. Rindu nak lakukan weekend routine kitorang semasa hayatnya.. Asal hari Jumaat je, mesti terparking kereta Honda Civic warna kuning sampai pagi Isnin.. arwah kerja di Gerik, walaupun cuti cuma sehari, mesti arwah tetap nak balik Ipoh..

Bila setiap pagi Sabtu arwah akan hantar aku pergi kerja, bawa mak long, mak nyah atau mama pergi pasar tani di stadium, hantar lunch di office..

Rindu nak apply Deysham di rambut Pak Cik Nan.. Setiap kali Ahad, mesti kitorang pergi Tesco & beli Deysham di Vida Beauty shop.. Paling wajib sekali mesti kena beli sotong sardin, fevret Pak Cik Nan & Darwsiy.. setiap kali beli mesti 2-3 tin..

Tapi semua tu cuma tinggal kenangan je.. Sampai bila-bila pun aku takkan lupa memori terakhir aku tunggu arwah Pak Cik Nan di hospital dengan mak long. Kalau sesiapa tanya macam mana perasaan aku masa tu, honestly aku memang tak dapat nak explain.. Kuasa Allah S.W.T., Dia sahaja yang tahu macam mana perasaan aku masa tu..

Aku cuma rasa terkilan sangat.. Malam tulah malam terakhir aku tunggu di hospital walaupun pada mulanya aku cuma nak datang sekejap dengan mak long.. 4 hari aku tak datang hospital sebab sakit, petang Jumaat tu aku patut ambil mama di hospital & since mama cakap ambil pukul 7, aku pun duduk di office & settlekan kerja, rupanya aku tak sedar mama ada send message. *Tak datang hospital ke* and aku pun call mama & cakap otw..

Dua jam kitorang di situ. Pukul 10 aku datang semula dengan mak long.. Selama 4 hari aku tak datang hospital, arwah ada 2 kali call aku.. 1st call pukul 9.30pm, aku tidur time tu.. Tengok ada miscall naik nama Pak Cik Nan, aku call balik, time tu da pukul 10.30pm.. dia cakap dia sakit.. 2nd call hari Selasa/Khamis, dia minta ice batu.. untuk apa aku tak tahu..

Tak henti-henti mama, mak long, mak nyah & adik-beradik yang lain cakap hancur betul hati diorg. Opah cakap Pak Cik Nan pergi dengan redha, senyum je wajah dia.. bau pun wangi..

Ya Allah,
Kau tempatkan rohnya di kalangan orang-orang yang beriman,
Kau jauhkanlah rohnya dari azab siksaan kuburmu,
Dan Kau terangilah kuburnya seperti mana Kau menerangi syurgamu,

Amin amin yarobbalalamin..

xoxo - RZ


No comments:

Post a Comment