November 17, 2012

Ya Allah.. Kau lindungilah mereka yang di Gaza

Aku memang tak berapa nak ambil tahu what is happening in politic or world issues sekarang ni tapi lepas tengok gambar mangsa-mangsa di Gaza, menimbulkan rasa sedih terhadap mereka. 

Kita di sini makan makanan yang sedap-sedap, sementara mereka di sana nak makan pun susah. Ingat lagi, masa tu tahun 2004, entah dari mana papa dapat VCD untuk mangsa Afghanistan. Pilu betul bila tengok video tu. Untuk sekeping roti pun mereka sanggup berlari-lari, bertolak-tolak.... Begitu bernilainya harga sekeping roti pada mereka.. Kita di sini, dikurniakan dengan makanan yang sedap-sedap & mahal-mahal, akhirnya ke tong sampah juga......

Anak-anak di sini sihat-sihat belaka, pergi sekolah pun yang elok-elok... parents hantar, parents ambil.. tapi anak-anak di sana nak pergi sekolah pun susah.. termasuklah mereka yang study di university.. 

I met someone in Facebook who study in English Literature in university at Palestine. He said, sometimes class have to be cancel due to pengeboman sana sini. Students nak pergi menuntut ilmu mereka suruh balik.. Berapa lama lagi rakyat Palestine nak hidup macam tu?


Budak besar ni, apalah yang diorang tahu....

Untuk pengetahuan korang, sebuah badan amal telah ditubuhkan oleh Islamic Relief Malaysia (IRM) untuk memberi bantuan bagi mangsa-mangsa di Gaza.. Target kutipan dana ialah RM 3.07 juta bagi menampung keperluan perubatan & juga harian. Click here.

Sama-samalah kita mendoakan untuk mereka yang di Palestine...

xoxo - RZ

No comments:

Post a Comment