June 14, 2013

Macam-macam ceritera

Salam Jumaat semua... entah apa mimpi pagi ni tiba-tiba je pakai shawl and ninja scarf.. dah berbulan bulan bulan tinggal style tu.. hari ni rasa rindu plak hehe




Sunglasses tu arwah Pak Cik Nan yang punya..


By the way semalam family kitorang ada buat kenduri doa selamat untuk Acap sebab esok dia nak pergi Kedah.. Dia dapat sambung study di Politeknik di Jitra, apa nama poly tu I tak ingat la plak.. Yang agak sadis tu sebab payment untuk masuk poly semua dah settle, all of sudden he got a place in UPM Sandakan, course Pertanian.. lepas tu UITM pun dia dapat, di Melaka tapi kena pergi interview dulu..


Kalau interview tu awal & tarikh register poly lambat lagi tak apa juga, ni tarikh interview pun bulan depan.. kelas pun dah mula di poly.. mungkin tak ada rezeki dia kot.. but manalah tahukan ke mana arah poly lepas ni.. sebab poly di Jitra yang dia dapat tu pun bertaraf university.. Polytechnic Premier Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah...


Dengar cerita tempat tu cantik.. anyway tunggu I pergi sana sendiri dulu and snap photos.. hehe


Ha lagi satu nak cerita, semalam I ada terbaca satu info di mynewshub.my.. Ada satu entry tu tajuk dia lebih kurang macam ni "tidur bogel dapat menguruskan badan".. So masa tu it's just me, Nurul & Eiyka in my room.. then terus Eiyka cakap patutlah omputih suka tidur bogel.. hahaha ke situ plak dia..


Rasa macam kelakar la plak.. tak sangka ada tips yang macam ni or someone just made up this kind of story for fun etc..?


Anyway you all baca and faham sendiri penyampaian Dr Turner in his book The Hormone Diet..


"Badan anda seakan-akan menekan butang 'reset' kepada hormon fat loss dengan cara merembeskan hormon yang boleh membina sel dia dalam tulang, kulit dan otot ketika tidur sekali gus menggalakkan penurunan berat badan. Keadaan badan yang tidak berbaju akan membuatkan badan anda di dalam keadaan sejuk di mana sangat bagus untuk rembesan hormon tersebut.


Bukan itu sahaja, tidur dalam keadaan tidak berpakaian akan mengurangkan hormon kortisol yang menyebabkan anda stress dan memelihara tenaga di dalam badan anda ketika tidur. Dan sekiranya banyak hormon kortisol dirembeskan ketika tidur, seseorang akan merasa sangat lapar setelah bangun tidur dan membuatkannya makan lebih daripada yang sepatutnya.


Selain daripada itu, pakaian yang memanaskan badan ketika tidur boleh mempengaruhi hormon pertumbuhan dan melatonin yang mempercepatkab proses penuaan. Jika anda tidur tanpa pakaian, kulit akan menjadi lebih senang dipulihkan sekiranya mempunyai cela keran hormon pertumbuhan akan menjadi lebih aktif."


Ha you all faham tak?


I just Google what is cortisol and I don't understand at all what it say.. not even a single word.. Helllloooooo I'm not a Science geek ok.. ;P


Welcome to Malaysia KJK =) #bighug


Wild wild west!!! Bukan main seronok lagi you posing sebelah Sparta eh.. Untunglah buddies I yang kerja di airport ni.. especially those who are in arrival department.. anytime je boleh check pukul berapa, flight apa, gate mana your secret crush guna nanti.. haha =D


Oooppsss... sorry ya dahhling.. I curi gambar ni dari FB you hihihi (ppsssstttt KJK pun ada terselit in our girlies chat last night)


Have a lovely day all.


No comments:

Post a Comment